19 July 2018, Thursday
Tercüme Editörü
Wikiyours makaleleri İngilizce makalelerin Türkçe'ye çevrilmiş halleridir. İngilizce bilen herkes makale sahibi olabilir ve yaptığı çeviri miktarınca para kazanır.
Çeviri Yapmak İçin Makale Seçiniz
Makale yazmak için
bir kategori seçin
Düzeltme Öner

Reuters

İçindekiler
  1. Reuters hakkında bilgi
  2. Reuters haber ajansı tarihçesi
  3. Reuters gazetecileri
  4. Reuters hakkında eleştiriler

Reuters hakkında bilgi

Reuters, Canary Wharf, Londra merkezli, uluslararası bir haber ajansıdır.  Thomson Reuters şirketinin bir kuruluşudur. 2008 yılına kadar Reuters haber ajansı, finansal piyasa verileri sağlayıcısı olan bağımsız bir şirket olan Reuters Group plc'nin bir parçasıydı. Reuters Grubu'nun 2008'de Thomson Corporation tarafından satın alınmasından bu yana, Reuters haber ajansı medya bölümünü kuran Thomson Reuters'in bir parçası olmuştur. Reuters haberleri İngilizce, Fransızca, Arapça, İspanyolca, Almanca, İtalyanca, Portekizce, Rusça, Japonca, Korece, Urduca ve Çince olarak yayınlıyor. 1851 yılında kurulmuştur.

Reuters haber ajansı tarihçesi

Reuter ajansı 1851 yılında, Paul Julius Reuter tarafından İngiltere'de ''London Royal exchange'te (ticari bir iş merkezi) kuruldu. Paul Reuter Berlin'de kitap yayınlayan bir firmada çalışıyor ve 1848 devriminin başında radikal broşürler dağıtıyordu. Bu yayınlar, Reuter'e büyük ilgi oluşturdu. Paul Reuter 1850'de Aachen'de taşıyıcı güvercinler ve elektrikli telgraf kullanan, bir prototip haber servisi geliştirdi. 1851'den itibaren Brüksel ve Aachen arasında mesajlar taşıdı. Daha sonra da Reuter Telgraf Şirketi kuruldu. Şirket başlangıçta ticari haberlerle meşguldü. Bankalara, aracı kurumlara ve ticari firmalara hizmet vermekteydi.

Abone olmak için ilk gazete müşterisi 1858'de reklamcı ''London Morning'' oldu. Gazete abonelikleri daha sonra genişletildi.

Yıllar geçtikçe Reuter haber ajansı, Avrupa'da ve dünyanın geri kalanında, yurt dışından atlatma haberleri ilk bildiren olarak ün kazandı. Örneğin, Abraham Lincoln'un suikastını ilk bildiren Reuters oldu. Dünyadaki hemen hemen her büyük haber merkezi şu anda Reuters'e abone olmuştur. Reuters, yaklaşık 20 dilde 94 ülkede 200'den fazla şehirde faaliyet göstermektedir.

Reuters ailesinin kurucularının hayatta kalan son üyesi Marguerite Baroness de Reuter, 25 Ocak 2009'da arka arkaya bir kaç felce maruz kaldıktan sonra 96 ​​yaşında öldü.

Reuters gazetecileri

Reuters Haber Ajansı, dünya çapında yaklaşık 200 yerde 2.500 gazeteci ve 600 foto muhabiri çalıştırıyor. Reuters gazetecileri, Reuters'in Gazetecilik El Kitabını; güvenilirlik, doğruluk, hız ve şahsına münhasırlık için, itibarlarının dayandığı dürüstlük ve özgürlüğün değerlerini korumak ve  toplumu ilgilendiren konuları ortaya çıkarılması ve adaletli sunumu için bir kılavuz olarak kullanmaktadır.

Mayıs 2000'de, Amerikalı muhabir Kurt Schork, Sierra Leone'de görev yaparken pusuya düşürülerek öldürüldü. Nisan ve Ağustos 2003'te, basın kameramanı Taras Protsyuk ve Mazen Dana, Irak'ta ABD birlikleri tarafından ayrı olaylarda öldürüldü. Namir Noor-Eldeen ve Saeed Chmagh, Temmuz 2007'de Bağdat'taki ABD askeri Apache helikopterinden açılan ateş sonucu vurularak öldürüldü. 2004 yılında Çeçenya'da Kameramen Adlan Khasanov ve Irak'ta Dhia Najim öldürüldü. Nisan 2008'de kameraman Fadel Shana, İsrail tankı tarafından vurulduktan sonra Gazze Şeridi'nde öldü.

Rehin alınan ilk Reuters gazetecisi Anthony Grey'dir. Çin hükümeti tarafından 1960'ların sonlarında Pekin'de Çin'in Kültür Devrimini haberleştirirken gözaltına alındı, bunun sebebinin, birçok Çinli gazetecinin Hong Kong'daki İngiliz hükümeti tarafından hapse atılmasına tepki olduğu söylendi. Modern çağın ilk politik rehinesi olarak görüldü ve 1967'den 1969'a kadar 27 ay hapsedildikten sonra serbest bırakıldı. Serbest bırakıldıktan sonra İngiliz Hükümeti tarafından verilen OBE ödülünü kazandı ve en çok satan tarihsel romancı oldu.

Mayıs 2016'da Ukrayna web sitesi Myrotvorets, Doğu Ukrayna'nın ayrılıkçıların kontrolündeki bölgede kendi kendini otorite ilan edenler tarafından akredite edilmiş Reuters gazetecileri ve dünyanın dört bir yanından gelen diğer medya görevlileri dahil olmak üzere 4.508 gazetecinin adlarını ve kişisel verilerini yayınladı.

Öldürülen Reuters gazetecileri

İsmiÜlkesiÖldüğü yerTarih
Hos MainaKenyaSomali12 Ekim 1993
Dan EldonKenyaSomali12 Ekim1993
Kurt SchorkABDSierra Leone24 Mayıs 2000
Taras ProtsyukUkraynaIrak8 Nisan 2003
Mazen DanaFilistinIrak17 Ağustos 2003
Adlan KhasanovRusyaÇeçenistan9 Mayıs 2004
Dhia NajimIrakIrak
1 Kasım 2004
Waleed KhaledIrakIrak
28 Ağustos 2005
Namir Noor-EldeenIrakIrak
12 Ekim 2007
Saeed ChmaghIrakIrak
12 Ekim 2007
Fadel Shana'aFilistinGazze16 Nisan 2008
Hiro MuramotoJaponyaTayland10 Nisan 2010
Sabah al-BazeeIrakIrak29 Mart 2011
Molhem BarakatSuriyeSuriye20 Aralık 2013

Reuters hakkında eleştiriler

Reuters'in dil politikası

Reuters'in, 11 Eylül saldırılarının ardından eleştiri alan, haber hikayelerinde "terörist" kelimesini kullanmamaya kadar varan "tarafsız yaklaşım" politikası uygulamıştır. Reuters'in editör politikası beyanatında: "Gerçekleri haberleştirmeyi taahhüt ediyoruz ve her durumda duygusal terimleri kullanmaktan kaçınıyoruz. Birinin konuşmasından doğrudan veya dolaylı alıntılar yapmak bunun tek istisnasıdır.'' (Bunun aksine Associated Press,sivil toplum örgütlerini referans alarak, sivil nüfusa saldırı gerçekleştirenler için "terörist" terimini kullanmaktadır.)

11 Eylül saldırılarının ardından Reuters Küresel haber başkanı Stephen Jukes, bu politikayı bir söylem içinde tekrarladı ve daha sonra medya köşe yazarı Howard Kurtz'a (politikayı eleştiren): "Hepimiz bir adamın teröristinin başka bir adamın özgürlük savaşçısı olduğunu biliyoruz. Reuters'in 'biz  terörist kelimesini kullanmayız' ilkesine devam edeceğini açıkladı. Herkese düzgün bir oyun sahası içinde davranmaya çalışıyoruz, bununla beraber, olan şeyler trajik, Amerikan halkı ve dünyanın dört bir yanındaki insanlar için korkunç ve kıyamet gibi bir gündü. Hikayeyi anlatmak için orada olduk, ahlaki durumu değerlendirmek için orada değiliz."

Ekim 2001 başlarında CEO Tom Glocer, baş editör Geert Linnebank ve Jukes, Jukes'un daha önce verdiği röportajda kullandığı ifadelerin "çalışanlarımızın, okuyucularımızın ve genel olarak kamuoyunun üyeleri arasında derin bir incinmişlik oluşturduğunu" bildiren bir beyanat yayınladı ve şunu yazdı: "Politikamız, duygusal terimlerin kullanımından kaçınmak, doğru ve adil bir şekilde haber vermeye çalıştığımız gerçeklerle ilgili olarak değer yargıları oluşturmamaktır. Bizim tanımladığımız bu politikayı uygulamadaki duyarsız tavrımızdan dolayı bu trajik olaydan etkilenen herkesten özür dileriz."

New York Times'ın, Eylül 2004'teki haberinde, Reuters küresel yönetici editörü David A. Schlesinger, Kanada gazetelerinin Reuters makalelerine terörist kelimesini eklemek için, yaptıkları düzenlemeye itiraz etti. Schlesinger şunları söyledi: "Hedefim gazetecileri ve editoryal bütünlüğümüzü korumaktır."

Reuters ve iklim değişikliği haberleri

Temmuz 2013'te, Asya'daki eski, Reuters iklim değişikliği muhabirlerinden David Fogarty, şirkette neredeyse 20 yıllık kariyerinin ardından istifa ederek ''Korku iklimini'' yazdı. Bu yazı ''iklim değişikliği temalı hikayeleri yazmak gün geçtikçe zorlaşıyor" yorumuna sebep oldu. Bunun ardından Reuters'in Baş editörü Paul Ingrassia onu bir ''iklim değişikliği şüphecisi'' olarak nitelendirdi. Fogarty, yaptığı açıklamalarda "Bazı masa editörleri mutlu bir şekilde koltuklarına gömülüp düğmeye basıyor, bazıları kıvranarak milyonlarca soru soruyor. Bazı hikaye fikirleri üzerine yapılan beyin fırtınaları sonrası, karar almaya korkan editörler tarafından sonsuz bir bürokrasi oluşturuldu, Reuters'de şirket içerisinde farklı bir iklim tipini yansıtan bir karar almaktan korktu. 'Korku iklimi' yazısı sonrası,- Ekim ayı ortasına doğru- iklim değişikliğinin bugün için büyük bir hikaye olmadığı ... diye bilgilendirildim. Bu görüşmeden çok geçmeden iklim değişikliği muhabirliğimin kaldırıldığı söylendi.'' Şu an Reuters'in yönetici editörü Ingrassia, 31 yıl  Wall Street Journal ve Dow Jones için çalıştı. Reuters, "Reuters'ın Point Carbon'da (thomson reuters şirketine bağlı farklı ülkelerde karbon ölçümlemesi yapan bir şirket) uzman gazetecilerden oluşan bir ekip ve köşe yazarları da dahil olmak üzere bu hikayeyi anlatmaya kendini adamış bir ekipleri  olduğunu belirterek Fogarty'nin eleştirilerine cevap verdi. Son olarak "Editöryel  politikamızda herhangi bir değişiklik olmamıştır." diye açıklama yaptılar.

Daha sonra, İklim blog yazarı Joe Romm, Reuters'in iklim üzerine olan bir makalesini "yanlış denge" başlığını kullanarak, aktardı. Potsdam Enstitüsünde Yeryüzü Sistem Analizi Eşbaşkanı Dr. Stefan Rahmstorf'un "çok sayıda ilgili, ilgisiz kuşku uyandıran iklim şüphecisinin bu Reuters'in saçmalığına eklendiğini ifade ettiği gibi Steve Schneider'de son sözleriyle, Dünya düzdür Topluluğu'ndan bazı saçmalıkların en son nesil telekomünikasyon uydularıyla toplanan bilgilere bir şey eklenmesi gibi, bu çok saçma.'' Romm, "Bu saçma ve non-germane (alakasız), 'iklim şüphecileri saçmalığını' kimler ısrarla besliyor kesin olarak bilemeyiz, ancak güçlü bir ipucumuz var" diyerek fikrini belirtiyordu. Eğer bu rapor muhabirlerin orjinal raporlarının bir parçası olmuş olsaydı, hakiki şüphecilerden, doğrudan alıntılar beklerdik. Çünkü bu Gazetecilik 101'dir (Temel gazetecilik dersi). Gerçek olan şey, bu zırvaların tümü hiçbir katkı, tavsiye ve öneri alınmaksızın, ısrarcı bir editörün masasında eklendiğidir.

Reuters'in fotoğraf tartışmaları

Ynetnews'e göre, Reuters, 2006 daki İsrail- Lübnan çatışmaları esnasında, Lübnanlı serbest fotoğrafçı Adnan Hac tarafından çekilen iki doktorun fotosunu radyo servisinin kullanmasından sonra  İsrail'e karşı ön yargılı olmakla suçlandı. Ağustos 2006'da Reuters, Hac ile arasındaki tüm bağları kopardığını ve fotoğraflarının veri tabanından çıkarılacağını  açıkladı.

Reuters, 2010 yılında Haaretz (İsrail Gazetesi) tarafından, Dokuz Türk vatandaşının can verdiği, Gazze filosu baskınında, ''Mavi Marmara'' gemisinde çekilen fotoğraflarda eylemcilerin elinde bulunan komando bıçaklarını ve bir deniz komandosunun kanının görüntüsünü kırptığı için, İsrail karşıtı "ön yargı'' ile eleştirildi. İki ayrı fotoğrafta, aktivistlerin elinde tuttuğu bıçakların Reuters tarafından yayınlanan resimlerden arındırıldığı iddia edildi. Reuters, fotoğrafların kenar boşluklarının kırpılmasının standart işlem prosedürü olduğunu ve kırpılmış görüntülerin ajansın dikkatine sunulmasından sonra orijinal olanlarla değiştirildiğini söyledi.

Fernando Henrique Cardoso suçlamaları

Mart 2015'te Brezilyalı Reuters üyesi, Brezilya eski cumhurbaşkanı Fernando Henrique Cardoso ile gündemdeki Petrobras skandalıyla ilgili röportaj içeren bir metin yayınladı. Paragraflardan biri, eski bir Petrobras yöneticisinin yaptığı bir yoruma atfen, şirketteki yolsuzluğun Cardoso'nun dönem başkanlığına dayanabileceğini ileri sürmekteydi. Buna ekli olarak, metnin şimdiki versiyonunda bulunmayan "Podemos tirar se achar melhor" (daha iyi olduğunu düşünüyorsanız, bunu çıkartabiliriz) diye parantez arasında bir yorum mevcut idi. Ajans daha sonra, bu yorumun, ''orijinal metni İngilizce olarak yazan gazeteciye Brezilyalı editörlerden birinin söylediği ve bunun yayınlanacağını düşünmediğini'' ifade ettiğini açıkladı. Yapılan hatayı kabul ederek, hatayı düzelttikleri bir metin yayınladılar.